O autorze
PIOTR VOELKEL – przedsiębiorca, inżynier z wykształcenia, znawca sztuki i promotor polskiego designu, mecenas wielu projektów kulturalnych i edukacyjnych. Współwłaściciel Grupy Kapitałowej Vox - firm z branży wykończenia i aranżacji wnętrz.

Założyciel School of Form – pierwszej w Polsce międzynarodowej uczelni wyższej projektowania. Program studiów oparty jest na autorskim programie Lidewij Edelkoort. Współzałożyciel Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Collegium Da Vinci (dawnej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa).

Współtwórca Concordia Design – centrum designu i kreatywności w Poznaniu. Założyciel Fundacji Vox-Artis Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej. Prezes Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, którego kolekcja współtworzy stałą ekspozycję sztuki współczesnej w poznańskim Muzeum Narodowym. Wszystkie swoje aktywności łączy pod wspólną ideą rozwoju zgodnego z potrzebami człowieka HUMAN TOUCH.

Kilka słów o tym jak edukacja może być źródłem innowacji*

Człowiek żyje w pełni tylko wtedy, kiedy  się kształci, rozwija, zmienia. Pięknym tego symbolem jest latawiec. Kawałek materiału, drewna i sznurka pod wpływem wiatru wznosi się wysoko. Każdy z nas jest właśnie takim latawcem, który dzięki dobrej edukacji, mądrym pedagogom i rodzicom może wykorzystać sprzyjające okoliczności i wznieść się na wyżyny swoich możliwości. Lot jest możliwy także dzięki sznurkowi, który łączy latawiec z ziemią, nie pozwalając mu oderwać się od gruntu zanadto. Warto pamiętać, że nasza edukacja i rozwój mają sens tylko wtedy, kiedy służą ludziom, mają związek z tym, co ważne na ziemi.



Jestem współzałożycielem Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Założyłem także międzynarodową szkołę projektantów School of Form. Dzięki ciągłemu kontaktowi z ludźmi nauki i młodzieżą z radością żegnam się ze starymi przekonaniami. Oswoiłem i polubiłem zmianę, która w dwudziestym pierwszym wieku jest nieodłącznym elementem naszej przyspieszającej nieustanie rzeczywistości.

Zmieniłem wiele swoich poglądów, sposób rozumienia świata, stosunek do ludzi i sposób pokonywania przeszkód. Inaczej widzę sens tego, co robię i inne cele stawiam sobie w życiu i biznesie. Coraz częściej pytam, dlaczego mamy zaprojektować kolejny mebel, jakim potrzebom przyszłego odbiorcy mamy sprostać.

Długą i fascynującą drogę przeszły też moje firmy a właściwie tworzące je zespoły ludzi. Na początku lat 90 tych ruszyliśmy na podbój świata, jako sprawni podwykonawcy cudzych projektów. Dzięki niskim kosztom produkcji i dobrej jakości z łatwością otrzymywaliśmy zlecenia na kolejne partie gdzie indziej zaprojektowanych wyrobów. Nauczyliśmy się też adaptować do potrzeb polskiego rynku modne produkty, które wcześniej podbijały europejskie rynki. Dziś dzięki ciągłej edukacji umiemy stworzyć własne unikalne wyroby i z mozołem budujemy pozycję marki Vox w świecie.

Dzięki Roberto Vergantiemu poznałem i wdrożyłem w swoich firmach innowacyjną metodę design thinking (myślenie projektowe). To z jej wykorzystaniem powstały wielokrotnie nagradzane kolekcje Young Users, 4 You, SMART oraz SPOT (VOX, jako pierwsza firma meblarska z Polski nagrodzona została prestiżową IF Design Award za łóżko z tej kolekcji). Nauczyliśmy się współpracować z badaczami i naukowcami, sami staliśmy się bacznymi obserwatorami naszych potencjalnych klientów, dzięki czemu umiemy odkryć ich nowe potrzeby i pragnienia. Szczególnie chętnie pracujemy z dziećmi i dla dzieci. W nowych meblach uwzględniamy nie tylko ich fizycznych wzrost, ale przede wszystkim dojrzewanie, rozwój i zmiany mentalne. Pozwalamy im zmieniać wygląd pokoju, jego kolorystykę, tworzymy przestrzeń dla własnej ekspresji i prezentacji. Dajemy im wolność, żeby nauczyły się jak z niej korzystać, Meble Vox uczą je jak zmieniać świat.

Inwestycja w edukację była najważniejszym wydarzeniem w moim życiu, dzięki któremu mogę żyć ciekawie i realizować ambitne i mądre projekty. Pokazuję własne doświadczenia, ponieważ chciałbym by większa ilość firm z Polski doceniła energię i potencjał współpracy z naukowcami. I z drugiej strony: by świat nauki nie bał się tej kooperacji i komercjalizacji wyników swoich badań. Dotyczy to nie tylko współpracy w obszarze nowych technologii, które pomagają nam lepiej wykonać wdrażane produkty. Niezwykle ważna jest wiedza humanistyczna, która pozwala odkryć potrzeby ludzi, a to kluczowe dla projektowania unikalnych wyrobów. Najlepsze projekty powstają na styku Human Touch & High Tech.

Czeka nas jeszcze wiele zmian. Będziemy musieli zlikwidować wiele barier i uprzedzeń, przebudować mentalność wielu współpracowników, aby w końcu uwierzyć, że możemy być w globalnej gospodarce innowacyjni, odkrywczy i dzięki wyjątkowym produktom - atrakcyjni.

*wykład o tym samym tytule wygłosiłem w strefie Forum na Arena Design 2015 na Międzynarodowych Targach Poznańskich.
Trwa ładowanie komentarzy...